VGT Review: Sifu

Normaal speel ik geen kungfu gevecht games, behalve Mortal Kombat X is mijn ervaring met dit soort games nul komma nul. Toch trok de trailer van Sifu mij aan en besloot ik dat ik deze game toch echt een keer moest uit proberen. Tijdens het eerste level had ik daar meteen spijt van en zat mijn stress leven al tegen het plafond aan. Ondanks dat ik duidelijk geen Jackie Chan ben, heb ik mij verrassend genoeg toch erg vermaakt.

Wraak met Kung-Fu

Sifu is het standaard kungfu wraak verhaal. Het hoofdpersonage ziet zijn/haar kungfu meester (Sifu) vermoord worden en legt dan zelf ook het loodje. Je word wakker en merkt dat je keel volledig is genezen dankzij de kracht van een oude talisman. Als krijgskunstenaar zweer je natuurlijk wraak op de slechterik en zijn volgelingen. Tijdens de game leer je meer over je tegenstanders waar ze verblijven en met welke activiteiten ze zich nu mee bezig houden. Dit kan je bijhouden op je detective board. Op je detective board bind je alle informatie terug van de objecten die je verzameld in het spel.

Het bijzondere aan dit spel is elke keer als je dood gaat kom je weer terug tot leven en ben je weer een paar jaar ouder, net zolang totdat je 70+ bent. Als je dan dood gaat is het game over en begin je helemaal opnieuw. Als je ouder word kan je wel meer schade aan richten tegen vijanden maar je bent ook zwakker en kan sneller gedood worden. Met ouderdom komt helaas geen onbreekbare huid.

Gelukkig geeft de game je de mogelijkheid om moves en verschillende combo’s te oefen in je thuisbasis , waar je terug komt elke keer nadat je een level hebt gehaald. Basis aanvallen kan je combineren en nieuwe combo’s maken. Deze combo’s geven je tactische mogelijkheden om vijanden neer te halen of ze te verdoven. Dit vereist veel geduld en tactisch nadenken over wat de beste manier is om je vijand aan te vallen.
In elk level zijn er voorwerpen die je kan gebruiken tijdens een gevecht. Zo kan je bijvoorbeeld een fles op pakken om naar je vijand te gooien zodat je ze kan verdoven. Het gebruiken van voorwerpen is heel effectief is als je meerdere vijanden moet uitschakelen aangezien dit voor meer schade zorgt. Toch had ik wel moeite met het rustig blijven zodat ik op het juiste moment de juiste combo kon doen en uit frustratie begon ik al snel te button bashen. Ik ben dus helaas geen Zen master.

Teken stijl en muziek

Howie Lee de componist van de muziek van Sifu combineert traditionele instrumenten en melodieën met moderne ritmes en geluiden, waardoor de perfecte muziek ontstaat om tegen vijanden te vechten. Upbeat en duistere muziek word samen gebracht met een prachtige tekenstijl die meteen de aandacht trekt.

Recensie op: PC
Ook beschikbaar op: Playstation

VGT Review: Sifu

Wraak met Kung-Fu

Teken stijl en muziek

Recensie op: PC
Ook beschikbaar op: Playstation

VGT Review: Sifu

Sifu is zeker een toffe game die spelers uitdaagt om snel en tactisch te werk te gaan. Het is geen game voor mensen die niet van vecht spelletjes houden of die dat nog nooit hebben gespeeld. Sifu is geen spel voor mij maar ik denk dat voor mensen die gek zijn op gevecht spelletjes, een liefde voor kungfu hebben of van een uitdaging houden, Sifu zeker een aanrader is.
8