VGT Review: Outriders Worldslayer

Ik heb nog nooit de basis game van Outriders gespeeld, dus het was voor mij even wennen wat deze game precies was. Maar na het creëren van mijn level 30 karakter kon ik aan de slag. In deze recensie ligt de focus vooral op de DLC content van Outriders.

Destiny meets Gears of War

Outriders Worldslayer is het beste uit te leggen als een mix tussen Destiny en Gears of War. De invloeden van Destiny zijn direct te merken op de manier hoe de karakters eruit zien, de special abilities en hoe je dingen vrijspeelt tijdens de missies. De bewegingen van je karakter hurkend rennen en vanuit cover schieten lijkt exact op de gameplay van Gears of War. Begrijp me niet verkeerd dit is echt geen slecht ding. Want dit zorgt ervoor dat je Outriders Worldslayer snel door hebt als je één van deze twee games eerder hebt gespeeld.

Direct starten met de DLC

Ik heb nog nooit Outriders gespeeld, dus ik startte direct met de nieuwe Worldslayer DLC. Gelukkig geeft de game je de optie na het aanmaken van een nieuw karakter om direct te upgraden naar een level 30 karakter en zo de DLC vrij te spelen. Wil je liever eerst de basis game doorlopen en uiteindelijk via de verschillende missies bij de Worldslayer DLC uitkomen, dan is dit ook een mogelijkheid. Het is aan jou de keuze om te kiezen wat het beste bij je past. Zo heb ik dus direct een nieuw karakter gemaakt omdat ik de basis game nooit heb gespeeld.

Na het aanmaken van je karakter en de keuze om direct met de Worldslayer missies te starten kun je kiezen uit je gewenste klasse. Je hebt de keuze uit: Devastator, Pyromancer, Technomancer en Trickster. Net als in Destiny is het zo als je een klasse hebt gekozen kun je niet meer terug, deze keuze is dus voor de gehele tijd dat je Outriders speelt of je moet natuurlijk een nieuw karakter aanmaken. Ik heb zelf gekozen voor Pyromancer en dat was misschien niet de beste keuze als je alleen speelt kwam ik later achter. Deze klasse is niet goed in het doden van vijanden met hoge kracht of een vijand welke een schild heeft. Pyromancer kan alleen healen als je een specifiek gemarkeerde vijand doodt. Ondanks dat deze klasse niet enorm sterk is vond ik het af en toe wel lekker om een vuurtje te stoken in de koude omgevingen in Worldslayer.

Naast het kiezen van je favoriete klasse kun je deze ook upgraden door middel van Pax punten. Deze verdien je tijdens het spelen van de game en hierdoor worden je special abilities krachtiger en duren langer. Zo kun je de magazijnen van je wapens met 200% verhogen of je skills cooldown verlagen naar 15%. Je hebt nog veel meer verschillende opties waar je uit kunt kiezen. Hoe verder je in de game komt en hoe meer missies je voltooit des te meer skills je unlocked.

Loot, loot en nog meer loot

Outriders Wordslayer speelt zich af in koude omgevingen, waar je met de huidige warmte in Nederland soms erg naar verlangt. De meesten spelers zullen de nieuwe DLC missies waarschijnlijk in een paar uur doorlopen. De paar levels zijn vrij kort en bestaan uit het lopen naar een plek, vechten tegen een aantal vijanden en grote monsters, en dan ofwel een dialoog over wat er is gebeurd tijdens je missie of je krijgt meer info over het grotere verhaal wat zich op de achtergrond afspeelt. Het bouwt allemaal op naar de Trial van Tarya Gratar en de post-game activiteiten.

Als je eenmaal de opstand hebt doorstaan en het hebt opgenomen tegen Ereshkigal, ga je naar Tarya Gratar, de thuishaven van Worldslayers endgame-mode. Hier kunnen spelers moeilijke dungeons met meerdere levels doorlopen en het opnemen tegen machtige eindbazen, in de hoop wat Apocalypse-uitrusting te verdienen. Binnen deze dungeons zijn er verschillende paden waar je specifieke items kunt verdienen. Je hoeft je dus niet urenlang in het zweet te werken voor nog een wapen welke je al vijf keer eerder hebt gehad. Dit sluit de kans op iets minder geweldige loot zeker niet uit, maar het verminderd de teleurstelling van waardeloze loot enorm.

Als je eenmaal in Tarya Gratar bent, heb je drie levens om het te voltooien of je blijft met lege handen achter. Er zijn bepaalde typen vijanden en eindbazen die je alleen tegenkomt als je de uitdaging van Tarya Gratar aangaat. De gameplay is vergelijkbaar met wat je tijdens de normale missies in het verhaal tegenkomt en lijkt op de horde mode uit Gears of War. Je krijgt te maken met golven vijanden en je zult al snel merken dat elke run vrijwel hetzelfde is als de vorige. Dit zal voor de meesten spelers na een paar uur een beetje saai zijn, maar als je de beste loot wilt zul je dit blijven spelen.

VGT Review: Outriders Worldslayer

Destiny meets Gears of War

Direct starten met de DLC

Loot, loot en nog meer loot

VGT Review: Outriders Worldslayer

Outriders Worldslayer is een mix tussen Destiny en Gears of War, maar doet het op sommige punten beter zoals het kiezen van een bepaald pad voor specifieke items. Maar doet het op andere dingen weer slechter. Is dit een game welke je moet nu direct moet kopen? Nee dat denk ik niet. Outriders de basis game staat immers op Xbox GamePass en ik raad je aan om deze eerst te spelen voordat je je zuurverdiende geld uitgeeft aan de DLC.
7
Goed!