VGT Review: Two Point Campus

Na het managen van mijn eigen ziekenhuis werd ik door Sega op pad gestuurd om een school te managen. Of mij dat goed af ging lees je in deze review.

Starten met je eigen school

In het vorige deel Two Point Hospital ging je aan de slag met je eigen ziekenhuis. Nou ja of ik dat een vorig deel kan noemen is over te discussiëren. Maar toch noem ik Two Point Hospital een vorig deel in deze serie van games. In Two Point Campus bouw en beheer je een eigen  school zoals de naam van de game al doet vermoeden. Je doel in Two Point Campus is om de best mogelijke universiteitscampus te bouwen, terwijl je tegelijkertijd probeert om te gaan met je inkomen, het geluk van je studenten, en nog veel meer. Het belangrijkste deel van het spel is opgesplitst in een aantal verschillende mappen, die allemaal unieke doelstellingen hebben die je moet voltooien om sterren te verdienen, waarbij je op elke map één ster nodig hebt om naar de volgende locatie te gaan. Als je alle missies hebt voltooid, krijg je toegang tot een sandbox-mode, waarin je naar hartelust kunt spelen. Het is een beetje teleurstellend dat je niet meteen in de sandbox kunt springen, maar er is nog genoeg levendige content om elke speler tot die tijd tevreden te stellen.

Vol met grappen en grollen

Een welkome terugkeer is de humor die Two Point Studios eerder in Two Point Hospital had gestoken, waarin de oorspronkelijke satirische energie van Bullfrog Productions’ bedrijfssim uit 1997, Theme Hospital, uitstekend tot uiting kwam. Het is eigenzinnig en een beetje cheesy soms, maar al met al charmant. Het is misschien niet ieders smaak, maar het is nooit een belemmering voor de gameplay. In Two Point Campus keert ook de stem zonder lichaam uit Two Point Hospital terug, met een heleboel frisse, sarcastische zinnen en een paar verwijzingen naar de aankondigingen uit de vorige titel. Hoewel sommige uitspraken na verloop van tijd een beetje repetitief worden, is er nog steeds genoeg afwisseling in de aankondigingen, en ze helpen ook om problemen op de campus onder de aandacht te brengen. Je kunt de aankondigingsstem uitzetten als je dat niet prettig vindt. Two Point Radio is ook terug, het radiostation in het spel dat als soundtrack fungeert. Het radiostation heeft een gezonde dosis muziek uit de Theme Hospital-soundtrack, maar ook meer eigentijdse nummers, en is voorzien van grappige gastheren en een paar echt abstracte komische reclames, waaronder fragmenten van het nieuwe album van de altijd geliefde Jasmine Odyssey.

Alsmaar gekker en raarder

Naarmate je verder komt in het spel, worden de lessen die je mag geven steeds dwazer en wordt de uitdaging steeds groter. Er is een level dat zich afspeelt in een tovenaarsschool waarin je de kinderen alles moet leren over de duistere kunsten terwijl je aanvallen van kwaadaardige tovenaars en spookachtige wezens moet zien te overleven, en er is er ook een waarin je een lokale universiteit naar de overwinning moet leiden in een vreemde, op kaas gebaseerde sport waarin je studenten zich verkleden als muizen.

Het wordt nooit te vermoeiend – zelfs niet in de late game – en je kunt de hele campagne in een uur of dertig hebben uitgespeeld. Als je ooit tegen een hindernis aanloopt, kun je je met een beetje logisch nadenken meestal een weg naar de volgende ster vechten, en het voelt nooit alsof een campus echt hopeloos is, hoe slecht je het misschien ook doet. Het is een managmentsimulator voor mensen die geen vier uur willen spenderen aan het opzetten van een bedrijf om er vervolgens achter te komen dat de winst in elkaar stort omdat je in het begin één klein foutje hebt gemaakt. Je bent hier een beetje vrij om te rotzooien en gewoon te zien wat er gebeurt.

Niet altijd spannend en boeiend genoeg

Ondanks de nadruk die het spel legt op het persoonlijk leren kennen van je leerlingen – je weet wel, door op ze te klikken en hun cijfers en humeur in de gaten te houden tot de dag van het afstuderen drie jaar later – laat het je ook wegkomen met, nou ja, je er niet druk om te maken. Ik denk zelfs dat ik geen enkele naam van een van mijn leerlingen ken. Als ik hun verzoeken inwillig en hun doelstellingen afvink, weet ik zeker dat ze tevreden zullen zijn. En zo niet, dan kan ik gewoon een aantal potplanten in een saaie ruimte zetten om hun humeur een boost te geven.

Door je niet hard af te straffen met verkeerde keuzes, is het spel schuldig aan het zichzelf in de voet schieten. Het is aan jou of je de moeite neemt om een mooie campus te maken die helemaal klopt. Waar slaapzalen in een apart bijgebouw staan, met bedden en mooie ramen. Waar gangen licht en luchtig zijn. Tot op zekere hoogte, ja, kan het doen van deze dingen je kansen op een succesvolle universiteit sowieso vergroten, maar je kunt ook gewoon een verschrikkelijk lelijk gebouw maken en alsnog winst en topcijfers voor elkaar krijgen. Het is jammer dat de game je onvoldoende beloont als je een mooie en prachtige campus neerzet.

VGT Review: Two Point Campus

Starten met je eigen school

Vol met grappen en grollen

Alsmaar gekker en raarder

Niet altijd spannend en boeiend genoeg

VGT Review: Two Point Campus

Two Point Campus is een leuke game als je erg van het vorige deel hebt genoten. Maar voor mij schoot de game hier en daar iets tekort. Gelukkig staat de game op Gamepass dus kun je hem gewoon even "testen" om te zien of het wat voor jou is.
7
Goed!