VGT Review: Lost in Play

Ik ben zelf niet zo bekend met point and click adventure games maar Lost in Play zag er toch interessant uit met de tekenstijl die ik ken van vroeger toen ik nog jong was. Met deze interesse dook ik in dit fantasierijke verhaal van een broer en een zus.

Getekende fantasiewereld

Je start het spel in een open grasveld. Dit is een soort tutorial waarin je leert hoe je het spel moet spelen en wat je kunt verwachten. Het werd al snel duidelijk dat dit echt een puzzel spel is. Dit baarde mij een beetje zorgen, want meestal vind ik spelletjes met allemaal kleine puzzeltjes die niks met elkaar te maken hebben niet leuk. Het beginstukje blijkt een droom te zijn van één van de hoofdpersonages (het meisje). Het verhaal start nu echt met het wakker krijgen van je broer (de andere hoofdpersonage) zodat je samen kan spelen.

Voor mij werd het snel duidelijk waarom de game Lost in Play heet. Je raakt helemaal verwikkeld in de fantasiewereld van de broer en zus. De lijn tussen fictie en realiteit wordt raakt vervaagt en je weet niet meer wat echt is of wanneer het iets is wat de broer en zus zelf verzinnen. Tijdens je reis door allemaal verschillende fantasiewerelden moet je allemaal verschillende kleine puzzels oplossen. De wereld van Lost in Play is ook echt de fantasie van kinderen. Van de kikkers tot de meer monsterachtige wezens het past allemaal bij elkaar in dezelfde wereld ondanks dat elke locatie in het spel een andere thema heeft.

Heerlijke frustratie

Lost in Play is echt een puzzel game. De puzzels waren soms een beetje frustrerend, soms zo erg dat ik even moest stoppen met spelen. Maar lang stoppen deed ik vaak niet, omdat de drang om de puzzel op te lossen te sterk was. Gelukkig speelde ik op de Switch waar je het makkelijk een spel kan wegzetten en weer oppakken. Daarom vind ik zelf Lost in Play echt een Switch game. Leuk om te spelen als je even niks te doen heb en even je hersenen wilt kraken voor een uurtje.

De puzzels in het spel waren geen losse willekeurige puzzels maar vormde een geheel met het verhaal. Ondanks dat elke puzzel uniek is en zijn eigen stijl heeft voelt het niet alsof je alleen maar wat losse spelletjes speelt. Omdat de puzzels een goede samenhang hebben met het verhaal en het thema, maakt het minder uit dat de puzzels soms frustreren. Het blijft leuk om het spel te spelen en verder te komen in het verhaal.

Review op: Nintendo Switch
Ook verkrijgbaar op: PC

VGT Review: Lost in Play

Getekende fantasiewereld

Heerlijke frustratie

Review op: Nintendo Switch
Ook verkrijgbaar op: PC

VGT Review: Lost in Play

Lost in Play was verrassend genoeg een heel leuk spel, zelfs als je geen fan bent van point and click adventure puzzel spellen is Lost in Play toch een een spel dat je keer moet spelen. De tekenstijl is mooi en de fantasiewereld van Lost in Play zit vol met wezens die je misschien in je eigen jeugd leuk vond of juist heel erg bang van werd. De puzzels zijn soms frustrerend maar omdat ze allemaal goed in elkaar passen blijf je proberen om verder te komen. Ik raad Lost in Play daarom ook zeker aan.
8