VGT Review: Rimworld Console Edition

Het was een regenachtige middag. Er hangt een onrustige sfeer in de lucht, want er gaat iets gebeuren, er komt iets op ons af. Plots rent er een boze wasbeer door de poorten van de nieuw opgezette kolonie en bijt wild om zich heen. De chef-kok schiet met zijn lasergeweer maar mist op een haar na en wordt ter plekken doodgebeten terwijl de overige twee pawns (de kolonisten) toekijken. De sterkste pawn, Ugnir, loopt met zijn grote knuppel op de wasbeer af maar overleeft dit drama ook niet. Zijn arm en been worden afgerukt en Ugnir ligt als een hoopje vlees dood op de grond. Anna, de jager van dit trio, geeft de genadeklap en de wasbeer is eindelijk verslagen. Al huilend zakt ze door haar knieën en de woede en verdriet gieren door haar aderen. In een moment van ongecontroleerde woede pakt ze haar aansteker en steekt ze haar eigen huisjes in brand. Het vuur spreidt om zich heen en Anna komt vast te zitten. Ze kan nergens niets meer doen en haar einde komt in zicht. De kolonie is niet meer. Ik zit op de bank en staar met verbazing naar dit drama dat zich afspeelt op tv. Helaas, nogmaals opnieuw beginnen dan maar. Welkom bij Rimworld: Console Edition. Een game die nooit goed afloopt.

Crashlanding

Rimworld: Console Edition is de langverwachte console versie van Rimworld, een colony-management sim ontwikkeld door Ludeon Studios en Double Eleven die al sinds 2013 beschikbaar is op Steam. In Rimworld neem je controle over een groep kolonisten (pawns) die neerstorten op een uniek gegenereerde planeet. Iedere speelsessie is uniek en wordt door een Artificial intelligence storyteller voor je verteld. De storytellers zijn van groot belang, want ze zorgen voor variatie van random events. Cassandra Classic is een gebalanceerde storyteller die events rustig opbouwt en qua intensiteit rustig wat tijd geeft om je kolonie te ontwikkelen. Phoebe Chillax geeft een kalme speelervaring omdat er veel tijd zit tussen de random events, en het langer duurt voordat er grote aanvallen op je basis worden afgestuurd. Randy Random daartegen doet precies wat zijn naam zegt: Alles is random. Het kan zijn dat je binnen een kwartier al aangevallen wordt door een grote kudde boze olifanten, of dat er een nucleaire winter plaatsvind als gevolg van een kernbom ergens anders op de planeet. Je krijgt daarnaast ook de optie om je speelstijl aan te passen. Wil je graag zelf kunnen opslaan en opnieuw laden als iets fout gaat? Dat kan. De door de developers aanbevolen manier is om alleen op te kunnen slaan wanneer je het spel afsluit. Alles wat kan gebeuren heeft daardoor een permanent effect op je kolonie en is er altijd een risico dat je playthrough plots teneinde komt. Na het kiezen van je storyteller is het tijd om je landingsplaats te beslissen.

Er zijn meerdere biomes om uit te kiezen, van rustige Temperate forests wat de beste plek is voor beginnende spelers, tot Tropical Rainforests en Swamplands waar roofdieren rondlopen en virussen regelmatig aan de orde zijn. De wereldkaart bestaat uit honderden kleine tegels die allemaal geschikt zijn als unieke gebieden met bergen, rivieren, bossen en mineraalsoorten. Ook verschilt het per gebied van temperatuur, wat invloed heeft op het groeien van planten en groente.

Na het kiezen van je start locatie kies je je paws. De pawns zijn allemaal unieke karakters met verschillende perks en levels in skills. Zo kan het zomaar zijn dat een van de gegenereerde pawns hoge skillpunten heeft in cooking (wat ervoor zorgt dat je minder snel voedselvergiftiging plaatsvind) en de ander hogere levels in mining en construction.
Het is belangrijk om een goede balans van skills te hebben zodat alle belangrijke aspecten van het overleven goed uitvoerbaar zijn. Iemand met hoge mining skills hakt bijvoorbeeld sneller stenen en mineralen weg, en een handler is beter in het temmen en trainen van wilde dieren. Ook al zijn de skills van een van je pawns in het begin erg laag, door het uitvoeren van gerelateerde taken zoals koken krijgen ze experience een gaan de skills ook omhoog.

Daarnaast hebben je pawns ook perks. Perks hebben verschillende effecten die het leven van je karakters beïnvloeden. Dit kan echt van alles zijn, van drugsverslaafden die een negatieve mood krijgen als ze een tijdje geen smokeleaf kunnen roken, vrouwenhaters die niet met vrouwelijke pawns om kunnen gaan, onwijs lelijk zijn waardoor ze minder social skills hebben, kannibalen die graag mensenvlees willen eten (wat dus shockerend is voor de overige pawns) en pyromanen die door stress de boel in de fik willen zetten. Het komt nog wel eens voor dat een pawn met zeer goede skills een kannibaal blijkt te zijn. Zit er niemand bij die je graag zou willen hebben? Dan kan je met gemak opnieuw pawns genereren tot je het team van je dromen bij elkaar hebt. Is je team compleet? Dan is het tijd om ze los te laten op deze ruige, onvoorspelbare planeet.

Overlevingsmodus

Na het landen in je nieuwe thuisgebied is het belangrijk om een goede locatie te kiezen waar je kolonie zich gaat settelen en makkelijk kan ontwikkelen. Voldoende gras voor groentevelden, bomen om hout te hakken en ook is beschutting van omliggende bergen handig, zodat je niet van onverwachte hoeken aangevallen kan worden. Iedereen heeft een eigen slaapkamer nodig, er moet een opslag komen voor al je spullen en ook is het belangrijk een keuken te maken om dieren te slachten en te koken, en een koeling te bouwen zodat je schaarse voedsel niet bederft. Ook is het belangrijk een research room te maken, waarin er nieuwe technologie onderzocht kan worden.
Daarnaast is het belangrijk om je pawns gelukkig te houden en geen mentale breakdowns te veroorzaken. Manage het werkschema, zorg voor recreatie en ruim de rommel op, want voor je het weet gaat het fout en vallen er slachtoffers.

Terwijl je speelt krijg je om de zoveel minuten random events op je af. Dit wisselt van aangevallen worden door een andere factie, een groep handelaren die spullen willen verkopen tot het aanwaaien van nucleaire regen veroorzaakt door een kernramp elders op de planeet. De events zorgen ervoor dat je je niet zal vervelen en altijd klaar moet staan om het volgende dilemma te kunnen overleven.

Ook krijg je zo nu en dan quests die je kan accepteren. Quests zijn missies die je in je basis of elders op de planeet moet uitvoeren voor beloningen zoals wapen, spullen of zelfs nieuwe pawns die zich bij je kolonie zullen aansluiten. Een voorbeeld van een veel voorkomende quest is om de pawn van een andere factie een periode in je kolonie te laten meedraaien. Geef ze eten, een warm bed en gezelschap en je quest gaat met gemak voorbij. Maar je kan ook misbruik maken van de situatie. Gooi de bezoekende pawn in je gevangenis (dit zorgt voor reputatie verlies bij de andere factie) en dwing ze om je kolonie permanent te versterken. Willen ze dit niet? Dan kan je altijd wat organen uit het lichaam halen en later verkopen aan een handelaar.
Een van de hoofdquests in het spel is A ship to the stars. Ergens op de planeet ligt een neergestort ruimteschip, en je krijgt de opdracht deze te vinden en te repareren om van de planeet te kunnen ontsnappen. Train je pawns en bouw je kolonie, en ga op avontuur!

Het is belangrijk dat je pawns zich kunnen verdedigen. Via de shooting en melee skills worden je karakters beter in combat, waardoor ze minder schoten missen of via een hamerslag de vijand verlammen. Tijdens gevechtssituaties bestuur je je pawns via een grid systeem (zoals in een real-time strategy game) en plaats je ze op plekken die ze moeten verdedigen. Zo is het handig om een pawn met een geweer achter een muur te zetten voor een verdedigingsbonus en karakters met een knuppel of zwaard snel naar de aanvallers te laten lopen om van dichtbij schade aan te richten. Denk goed na over wat je doet, want de kans is groot dat een van je pawns gewond raakt of het niet zal overleven. Ligt je vijand gewond op de grond? Dan kun je ze gevangen nemen of ter plekken executeren.

 

De pc ervaring op je console

Na jarenlang Rimworld met toetsenbord en muis te hebben gespeeld, was ik toch best wel bang dat de ervaring niet hetzelfde zou zijn met een controller in je handen.
Toch blijkt het enorm comfortabel te zijn. Het was even een paar minuutjes wennen, maar het bestuurt soepel, snel en met alles binnen handbereik. Alle menu’s zitten gekoppeld op de schouderknoppen. Hou deze ingedrukt en je krijgt een snel en duidelijk overzicht van alles wat je kan bouwen, de status van je pawns en alle informatie over je dieren en opgeslagen spullen. Je bouwt erg snel en gemakkelijk je muren en ook het inrichten van alle kamers gaat enorm snel door de het gecategoriseerde bouwmenu. Je kan via het D-pad snel tussen pawns wisselen om ze commando’s te geven of te zien waar ze zich bevinden, en via de triangle knop wissel je ze direct naar combat modus. Tijdens het spelen merk ik dat ik ontzettend ontspannen op de bank zit en amper loop te knoeien met de knoppen, het voelt en speelt heerlijk weg. De graphics zijn erg simpel, maar erg kleurrijk op mijn 55 inch televisie. Door de hoge resolutie maakt het het erg makkelijk om overzicht te houden over je gehele gebied en is het vermakelijk om bij te houden wat er allemaal rondom je thuisbasis afspeelt.

Het verschil met de PC versie is dat Rimworld Console Edition nog geen mods ondersteunt. Mijn lijst op steam bestaat ondertussen uit ruim 300 verschillende mods, zoals een hoop nieuwe facties, items, kinderen, een hygiënesysteem en nog veel meer waardoor dit echt voelt als ‘ de vanilla ervaring’. De basisgameplay van Rimworld is ijzersterk, maar mocht je uiteindelijk toch smachten naar meer, dan biedt de steam versie uitkomst.

Helaas mist het wat opties uit de PC versie, zoals het snel weghalen van je notificaties en het tonen van nummers onder je item stacks. Hierdoor kan je niet makkelijk zien hoe veel vlees er in de koelkast ligt, en moet je via een dubbele buttonpress alles selecteren om het aantal te kunnen lezen. Dit is soms nog erg verwarrend en gaat hopelijk nog aangepast worden in een toekomstige patch.

Gespeeld op: PlayStation
Ook verkrijgbaar op: PC en Xbox

 

ComputerComputer

VGT Review: Rimworld Console Edition

Het was een regenachtige middag. Er hangt een onrustige sfeer in de lucht, want er gaat iets gebeuren, er komt iets op ons af. Plots rent er een boze wasbeer door de poorten van de nieuw opgezette kolonie en bijt wild om zich heen. De chef-kok schiet met zijn lasergeweer maar mist op een haar na en wordt ter plekken doodgebeten terwijl de overige twee pawns (de kolonisten) toekijken. De sterkste pawn, Ugnir, loopt met zijn grote knuppel op de wasbeer af maar overleeft dit drama ook niet. Zijn arm en been worden afgerukt en Ugnir ligt als een hoopje vlees dood op de grond. Anna, de jager van dit trio, geeft de genadeklap en de wasbeer is eindelijk verslagen. Al huilend zakt ze door haar knieën en de woede en verdriet gieren door haar aderen. In een moment van ongecontroleerde woede pakt ze haar aansteker en steekt ze haar eigen huisjes in brand. Het vuur spreidt om zich heen en Anna komt vast te zitten. Ze kan nergens niets meer doen en haar einde komt in zicht. De kolonie is niet meer. Ik zit op de bank en staar met verbazing naar dit drama dat zich afspeelt op tv. Helaas, nogmaals opnieuw beginnen dan maar. Welkom bij Rimworld: Console Edition. Een game die nooit goed afloopt.

Crashlanding

Rimworld: Console Edition is de langverwachte console versie van Rimworld, een colony-management sim ontwikkeld door Ludeon Studios en Double Eleven die al sinds 2013 beschikbaar is op Steam. In Rimworld neem je controle over een groep kolonisten (pawns) die neerstorten op een uniek gegenereerde planeet. Iedere speelsessie is uniek en wordt door een Artificial intelligence storyteller voor je verteld. De storytellers zijn van groot belang, want ze zorgen voor variatie van random events. Cassandra Classic is een gebalanceerde storyteller die events rustig opbouwt en qua intensiteit rustig wat tijd geeft om je kolonie te ontwikkelen. Phoebe Chillax geeft een kalme speelervaring omdat er veel tijd zit tussen de random events, en het langer duurt voordat er grote aanvallen op je basis worden afgestuurd. Randy Random daartegen doet precies wat zijn naam zegt: Alles is random. Het kan zijn dat je binnen een kwartier al aangevallen wordt door een grote kudde boze olifanten, of dat er een nucleaire winter plaatsvind als gevolg van een kernbom ergens anders op de planeet. Je krijgt daarnaast ook de optie om je speelstijl aan te passen. Wil je graag zelf kunnen opslaan en opnieuw laden als iets fout gaat? Dat kan. De door de developers aanbevolen manier is om alleen op te kunnen slaan wanneer je het spel afsluit. Alles wat kan gebeuren heeft daardoor een permanent effect op je kolonie en is er altijd een risico dat je playthrough plots teneinde komt. Na het kiezen van je storyteller is het tijd om je landingsplaats te beslissen.

Er zijn meerdere biomes om uit te kiezen, van rustige Temperate forests wat de beste plek is voor beginnende spelers, tot Tropical Rainforests en Swamplands waar roofdieren rondlopen en virussen regelmatig aan de orde zijn. De wereldkaart bestaat uit honderden kleine tegels die allemaal geschikt zijn als unieke gebieden met bergen, rivieren, bossen en mineraalsoorten. Ook verschilt het per gebied van temperatuur, wat invloed heeft op het groeien van planten en groente.

Na het kiezen van je start locatie kies je je paws. De pawns zijn allemaal unieke karakters met verschillende perks en levels in skills. Zo kan het zomaar zijn dat een van de gegenereerde pawns hoge skillpunten heeft in cooking (wat ervoor zorgt dat je minder snel voedselvergiftiging plaatsvind) en de ander hogere levels in mining en construction.
Het is belangrijk om een goede balans van skills te hebben zodat alle belangrijke aspecten van het overleven goed uitvoerbaar zijn. Iemand met hoge mining skills hakt bijvoorbeeld sneller stenen en mineralen weg, en een handler is beter in het temmen en trainen van wilde dieren. Ook al zijn de skills van een van je pawns in het begin erg laag, door het uitvoeren van gerelateerde taken zoals koken krijgen ze experience een gaan de skills ook omhoog.

Daarnaast hebben je pawns ook perks. Perks hebben verschillende effecten die het leven van je karakters beïnvloeden. Dit kan echt van alles zijn, van drugsverslaafden die een negatieve mood krijgen als ze een tijdje geen smokeleaf kunnen roken, vrouwenhaters die niet met vrouwelijke pawns om kunnen gaan, onwijs lelijk zijn waardoor ze minder social skills hebben, kannibalen die graag mensenvlees willen eten (wat dus shockerend is voor de overige pawns) en pyromanen die door stress de boel in de fik willen zetten. Het komt nog wel eens voor dat een pawn met zeer goede skills een kannibaal blijkt te zijn. Zit er niemand bij die je graag zou willen hebben? Dan kan je met gemak opnieuw pawns genereren tot je het team van je dromen bij elkaar hebt. Is je team compleet? Dan is het tijd om ze los te laten op deze ruige, onvoorspelbare planeet.

Overlevingsmodus

Na het landen in je nieuwe thuisgebied is het belangrijk om een goede locatie te kiezen waar je kolonie zich gaat settelen en makkelijk kan ontwikkelen. Voldoende gras voor groentevelden, bomen om hout te hakken en ook is beschutting van omliggende bergen handig, zodat je niet van onverwachte hoeken aangevallen kan worden. Iedereen heeft een eigen slaapkamer nodig, er moet een opslag komen voor al je spullen en ook is het belangrijk een keuken te maken om dieren te slachten en te koken, en een koeling te bouwen zodat je schaarse voedsel niet bederft. Ook is het belangrijk een research room te maken, waarin er nieuwe technologie onderzocht kan worden.
Daarnaast is het belangrijk om je pawns gelukkig te houden en geen mentale breakdowns te veroorzaken. Manage het werkschema, zorg voor recreatie en ruim de rommel op, want voor je het weet gaat het fout en vallen er slachtoffers.

Terwijl je speelt krijg je om de zoveel minuten random events op je af. Dit wisselt van aangevallen worden door een andere factie, een groep handelaren die spullen willen verkopen tot het aanwaaien van nucleaire regen veroorzaakt door een kernramp elders op de planeet. De events zorgen ervoor dat je je niet zal vervelen en altijd klaar moet staan om het volgende dilemma te kunnen overleven.

Ook krijg je zo nu en dan quests die je kan accepteren. Quests zijn missies die je in je basis of elders op de planeet moet uitvoeren voor beloningen zoals wapen, spullen of zelfs nieuwe pawns die zich bij je kolonie zullen aansluiten. Een voorbeeld van een veel voorkomende quest is om de pawn van een andere factie een periode in je kolonie te laten meedraaien. Geef ze eten, een warm bed en gezelschap en je quest gaat met gemak voorbij. Maar je kan ook misbruik maken van de situatie. Gooi de bezoekende pawn in je gevangenis (dit zorgt voor reputatie verlies bij de andere factie) en dwing ze om je kolonie permanent te versterken. Willen ze dit niet? Dan kan je altijd wat organen uit het lichaam halen en later verkopen aan een handelaar.
Een van de hoofdquests in het spel is A ship to the stars. Ergens op de planeet ligt een neergestort ruimteschip, en je krijgt de opdracht deze te vinden en te repareren om van de planeet te kunnen ontsnappen. Train je pawns en bouw je kolonie, en ga op avontuur!

Het is belangrijk dat je pawns zich kunnen verdedigen. Via de shooting en melee skills worden je karakters beter in combat, waardoor ze minder schoten missen of via een hamerslag de vijand verlammen. Tijdens gevechtssituaties bestuur je je pawns via een grid systeem (zoals in een real-time strategy game) en plaats je ze op plekken die ze moeten verdedigen. Zo is het handig om een pawn met een geweer achter een muur te zetten voor een verdedigingsbonus en karakters met een knuppel of zwaard snel naar de aanvallers te laten lopen om van dichtbij schade aan te richten. Denk goed na over wat je doet, want de kans is groot dat een van je pawns gewond raakt of het niet zal overleven. Ligt je vijand gewond op de grond? Dan kun je ze gevangen nemen of ter plekken executeren.

 

De pc ervaring op je console

Na jarenlang Rimworld met toetsenbord en muis te hebben gespeeld, was ik toch best wel bang dat de ervaring niet hetzelfde zou zijn met een controller in je handen.
Toch blijkt het enorm comfortabel te zijn. Het was even een paar minuutjes wennen, maar het bestuurt soepel, snel en met alles binnen handbereik. Alle menu’s zitten gekoppeld op de schouderknoppen. Hou deze ingedrukt en je krijgt een snel en duidelijk overzicht van alles wat je kan bouwen, de status van je pawns en alle informatie over je dieren en opgeslagen spullen. Je bouwt erg snel en gemakkelijk je muren en ook het inrichten van alle kamers gaat enorm snel door de het gecategoriseerde bouwmenu. Je kan via het D-pad snel tussen pawns wisselen om ze commando’s te geven of te zien waar ze zich bevinden, en via de triangle knop wissel je ze direct naar combat modus. Tijdens het spelen merk ik dat ik ontzettend ontspannen op de bank zit en amper loop te knoeien met de knoppen, het voelt en speelt heerlijk weg. De graphics zijn erg simpel, maar erg kleurrijk op mijn 55 inch televisie. Door de hoge resolutie maakt het het erg makkelijk om overzicht te houden over je gehele gebied en is het vermakelijk om bij te houden wat er allemaal rondom je thuisbasis afspeelt.

Het verschil met de PC versie is dat Rimworld Console Edition nog geen mods ondersteunt. Mijn lijst op steam bestaat ondertussen uit ruim 300 verschillende mods, zoals een hoop nieuwe facties, items, kinderen, een hygiënesysteem en nog veel meer waardoor dit echt voelt als ‘ de vanilla ervaring’. De basisgameplay van Rimworld is ijzersterk, maar mocht je uiteindelijk toch smachten naar meer, dan biedt de steam versie uitkomst.

Helaas mist het wat opties uit de PC versie, zoals het snel weghalen van je notificaties en het tonen van nummers onder je item stacks. Hierdoor kan je niet makkelijk zien hoe veel vlees er in de koelkast ligt, en moet je via een dubbele buttonpress alles selecteren om het aantal te kunnen lezen. Dit is soms nog erg verwarrend en gaat hopelijk nog aangepast worden in een toekomstige patch.

Gespeeld op: PlayStation
Ook verkrijgbaar op: PC en Xbox

 

Conclusie

VGT Review: Rimworld Console Edition

Rimworld Console Edition is de complete PC-ervaring op je thuisconsole. Het speelt heerlijk weg en draait probleemloos op de PS5, zonder lange laadschermen of technische problemen. De game heeft nog geen mod ondersteuning en mist wat handige functies (zoals de nummers onder je item stacks en namen onder je pawns en dieren die bij je kolonie horen) waardoor het zo nu en dan een beetje onoverzichtelijk kan zijn. De game heeft een gigantische learning curve maar laat dat absoluut niet afschrikken. Het is een game vol dilemma's en drama wat erg vaak niet goed afloopt, maar zelfs na de zoveelste nederlaag is het altijd tijd voor ‘one more round.’
9
Aanrader

ANDERE RECENSIES |

Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties